Paryż historie zapomniane – najszybszy pasażerski samolot świata

by

Tragedia w Paryżu

Najszybszy pasażerski samolot świata – Jest 25 lipca 2000 r. z lotniska Charles`a de Gaull`a podrywa się do lotu naddźwiękowy pasażerski samolot- Concord Air france 4950 i jest to Najszybszy pasażerski samolot świata, niestety coś idzie nie tak. Z silnika na lewym skrzydle jeszcze na ziemi zaczyna zaczyna wydobywać się ogień. Niestety samolot przekroczył już prędkość krytyczną i musi wzbić się w powietrze. Następują chwilę grozy. Pilot postawiony w takiej sytuacji ma tylko jedno wyjście. Może wykonać w powietrzu jak najszybszy obrót i ponownie wylądować.

Najszybszy pasażerski samolot świata

Niestety po parunastu sekundach jest już w takim stanie, że sterowanie przestaje być możliwe. Następuje katastrofa. Concord linii Air France rozbija się o budynek oddalonego o kilkanaście kilometrów hotelu „Les Relais Bleus” w Gonesse pod Paryżem. Ginie 113 ofiar: 100 pasażerów, 9 osób załogi wraz z pilotem oraz 4 osoby znajdujące się w hotelu (m.in. dwie Polki) znajdujące się w tej tragicznej chwili w hotelu.

 

Filmy ukazujące upadek Concorda

można dziś spokojnie odnaleźć na Internecie. Pokazują one nie jedynie samą tragedię ludzką, ale też jednocześnie są symbolem powolnego upadku wielkiego ludzkiego projektu. Upadku marzenia o najszybszym, powszechnie dostępnym środku komunikacji, dzięki któremu pokonanie odległości z Europy do Ameryki trwało jedynie niecałe 3,5 godziny. Katastrofa Concorda ma w sobie coś podobnego do tragedii Titanica, niemniej, nie była aż tak spektakularna. Już nieco wcześniej legenda francusko-brytyjskiego projektu trochę rdzewiała. Paryska katastrofa była jedynie kolejnym gwoździem do trumny ludzkiego marzenia o pasażerskim samolocie z którego pokładu można widzieć zakrzywienie Ziemi.

Idea pasażerskiego samolotu naddźwiękowego niemal od początku przełamania bariery prędkości dźwięku kiełkowała w głowach wizjonerów i konstruktorów. Jako pierwsi ambitnego zadania podjęli się Francuzi i Anglicy jeszcze w latach sześćdziesiątych. Projekt okazał się na tyle drogi i skomplikowany, że dla jego dokończenia potrzeba było złączyć siły. W 1962 r. powstało konsorcjum złożone z francuskiej firmy Seat Aviasion i British Aircraft Corporation. Przedsięwzięcie wsparły rządy obu krajów i w ciągu paru lat, już wspólnie, opracowano techniczne szczegóły. Concord samą nazwą miał także nawiązywać do współpracy. Jego nazwa w dosłownym tłumaczeniu oznacza „jedność, zgoda”.

FLOTEA to najwygodniejszy sposób na dotarcie do lotniska w Paryżu

 

Pierwszy lot nowego cuda techniki

odbył się w 1969 r. w Touluse roku a towarzyszyło mu niezwykłe zainteresowanie mediów- niczym jak za czasów pierwszych lotów z początków XX wieku. Próba okazała się pomyślna i w ciągu siedmiu lat samolot wprowadzono do normalnego użytku. Z miejsca zaczął robić niebywałą karierę. Posiadanie w swojej flocie powietrznej Concorda stało się marzeniem wielu linii lotniczych. Concorda zakupiły wszystkie największe wówczas linie lotnicze świata

Warto poświęcić słowo temu jak wyglądał lot tym naddźwiękowym cakiem. Otóż jego pasażerów zawsze traktowano priorytetowo. Szczęśliwcy posiadający bilet nie musieli przechodzić rutynowej odprawy bagażowej i celnej. Już na lotnisku były przeznaczone dla nich specjalne poczekalnie z wyjątkowo wygodnymi miejscami. Na pasie startowym Concord także był traktowany priorytetowo.

Zarówno przy starcie jak i lądowaniu zawsze miał pierwszeństwo, przez co nigdy w historii nie doszło do spóźnienia, poza jedynym, feralnym lotem z Paryża Na pokładzie nie było klas. Posiłki na pokładzie podawano na specjalnych, porcelanowych talerzach, a z okazji przełamania prędkości dźwięku serwowano pasażerom szampana. Oczywiście przelot Concordem, nie należał do tanich przyjemności. Był to luksus jedynie dla najbogatszych. Ale wg ludzi lecącym nim było warto. Tylko Concord oferował przeloty na wysokości 18 km.

Mimo ogromnej sympatii dla Concorda, szybko wyszły także na jaw jego niedoskonałości. Samolot był energochłonny, spalał ogromną ilość paliwa. Swoje dołożył również kryzys paliwowy lat siedemdziesiątych. Hałas jaki emitował samolot wielokrotnie przekraczał również normy, przez co coraz władze, w USA zaczęły wydawać zakazy lądowania na tamtejszych lotniskach. Zamiast 80 początkowo zamówionych do realizacji samolotów, liczba wyprodukowanych Concordów zatrzymała się na 16 maszynach. Sen Concorda trwał. Aż do feralnego 25 lipca 2000 r.

Wygodnie miejsca siedzące

 

Śledztwo po katastrofie

Jak wykazało śledztwo po katastrofie, winę za tragedię ponosiła metalowa część podwozia jaka odpadła od startującego parę minut wcześniej rejsowego samolotu. Niepozorny kawałek metalu rozerwał oponę a strzępy gumy co miała wpływ na uszkodzenie zbiorników paliwa. Mała iskra która wytworzyła się przy okazji zapoczątkowała tragedię. Chodź projektanci po katastrofie podjęli wielki wysiłek, m.in. wzmocniono konstrukcję obudowy zbiornika paliwa, a samolot wyposażono w lepsze opony, upadku legendy nie dało się już powstrzymać.

Ograniczano powoli loty najsłynniejszym samolotem pasażerskim w dziejach, aż w końcu zaprzestano jego eksploatacji. Concord, mimo zaledwie jednej katastrofy nie spełnił do końca swej misji, miał być najszybszy, najlepszy, najbardziej prestiżowy i nigdy nie ulec awarii.

Dnia 26 listopada 2003 r. odbył się ostatni lot Concordem. Pożegnanie legendy odbyło się z iście królewskimi honorami. Sam królowa Elżbieta w towarzystwie premiera Francji obserwowała moment podejścia do lądowania, Najszybszy pasażerski samolot świata Concord w ostatnich chwilach lotu towarzyszyły myśliwce RAFu. Na płycie lotniska nie obyło się bez łez i szampana. Można było odnieść wrażenie, że odchodzi ktoś bliski a nie jedynie środek transportu.

Concord jako Najszybszy pasażerski samolot świata, bez wątpienia nieco wyprzedził swoją epokę. Być może gdyby nie ekonomia i strach przed lataniem po zamachu na WTC w 2001 r. do dziś dalej oferowano by naddźwiękowe podnóże za ocean. Zapewne reaktywacja Concorda to zapewne kwestia czasu i gdy tylko postęp techniczny wykona kolejny krok naprzód będziemy znów mogli cieszyć się z dobrodziejstw powszechnie dostępnej naddźwiękowej podróży powietrznej.

Z Paryża w wybrane miejsce w Polsce dostaniesz się znajdując w łatwy sposób tanie połączenia Autobusem lub Busem door to door

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *